وبلاگ آزادگان تکریت یازده

آزادگان تکریت یازده

چک چک

شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۰ ب.ظ

نیایشگاه چک چک یا چک چکو یکی از عجیب ترین و رازآلودترین مکانهای مقدس زرتشتیان است که در 50 کیلومتری شمال شرقی یزد و بین کوههای اردکان قرار دارد. شهر اردکان 110 کیلومتر با نائین و 55 کیلومتر با یزد فاصله دارد.چک چک در 43 کیلومتری شرق اردکان قرار گرفته است.

این زیارتگاه بنام "پیر چک چک" یا همان "پیر سبز" معروف است که به نوعی کعبه آمال زرتشتیان و مهمترین زیارتگاه آنان در ایران است و همه ساله زرتشتیان از روز 24 خرداد به مدت چهار روز در این زیارتگاه دور هم جمع شده و به نیایش می پردازند. در روز 27 خرداد از سراسر جهان برای زیارت به این زیارتگاه می آیند.

نام "چک چک از صدای قطره های آبی گرفته شده که از صخره ای می چکد و اکنون به درون یک منبع ذخیره هدایت می شود. در داخل زیارتگاه که به شکل دهانه غار است تنه درخت چنار کهنسالی وجود دارد. کف زیارتگاه با سنگ مرمر و سقف آن از سنگ پوشیده شده و از بخشی از سقف قطرات آب چکه چکه بر زمین می ریزد.

در داخل یکی از اتاق ها چاهی به ژرفای بیش از 50 متر وجود دارد. زرتشتیان معتقدند که در زمان حمله مسلمانان به ایران، همسر و دختران آخرین ادشاه ساسانی یزدگرد سوم برای اینکه به اسارت اعراب در نیاییند هرکدام به جانبی گریختند. در این میانه یکی از دختران یزدگرد موسوم به نیکبانو (حیات بانو) که از دست اعراب گریخته بود به این کوه پناه آورد و از اهورامزدا خواست تا او را در دل کوه پناه دهد پس او در دل کوه ناپدید شد و از محل فرو بردن عصایش درختی سبز شد که امروز به درخت مقدس زرتشتیان مشهور است وتنه اش از دل سنگ بیرون آمده است. 

همچنین آنها بر این باورند که قطره های اشک نیک بانو که همچنان زنده و از نظرها ناپدید است از جایی که از دیده ها پنهان است میچکد. زیارتگاه دقیقا جایی است که این قطره ها از آن نقطه میچکند و زمین را خیس میکنند. یکی از کنیزان نیک بانو به نام گوهر بانو (مروارید) نیز در چند کیلومتری وی مدفون است که به نام پیر هریشت معروف است.

چند شعله شمع به صورت دائم در زیارتگاه روشن است و محلی برای سوزاندن عود یا چوب مقدس وجود دارد. همانند بسیاری از زیارتگاه های سایر ادیان تصاویری از بزرگان دین زرتشتی زینت بخش محوطه کوچک زیارتگاه است.

سقف زیارتگاه سنگی است و در کف محوطه ظرف هایی برای جمع آوری آب گذاشته اند که بخشی از آن جهت تبرک به زائرین اهدا می شود و بخشی دیگر نیز به مصرف خوراکی میرسد. برای ورود به زیارتگاه به نسانه احترام باید کفش ها را از پا درآورد و کلاه بر سر نهاد. قبل از ورود به زیارتگاه تابلو هایی وجود دارد که نشان می دهد برای ورود به زیارتگاه باید پاک بود، همانطور که در دین اسلام نیز ورود بانوانی که دارای شرایط خاص هستند به مساجد ممنوع است. در این مکان نیز نکات فوق باید رعایت شود.

برای رسیدن به زیارتگاه، باید از پله های متعدد و سربالایی با شیب تند بالا رفت. لذا صعود و متعاقبا بازگشت از زیارتگاه برای بیمارن قلبی عروقی، سالمندان و بیماران با آرتروز پیشرفته زانو مناسب توصیه نمی شود.

به علت موقعیت کویری، طبیعی است که ماه های خرداد، تیر،مرداد و شهریور گرمای هوا آزاردهنده است و بهترین زمان بازدید ماه های فروردین، اردیبهشت، مهر، آبان و آذر است. در زمان اجرای مراسم عمومی زرتشتیان (27خرداد) بازدید صرفا با کارت دعوت میسر است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۲۳
نویسنده:سید حسین سالاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی