وبلاگ آزادگان تکریت یازده

آزادگان تکریت یازده

گزارش یزد فردا از همایش آزادگان تکریت 11

سه شنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۵، ۰۵:۰۴ ب.ظ
دبیر کمیته پذیرش و اسکان همایش تکریت 11

رضا خبری" دبیر کمیته پذیرش و اسکان این همایش با بیان این که یکی از اردوگاه‌های آزادگان کشورمان، اردوگاه تکریت 11 بود، آن‌را اردوگاهی مخوف در دل کشور عراق و اردوگاهی که تا مدتها از دید سازمان‌های ناظر و صلیب سرخ دور بود، معرفی کرد.

روز 26 مرداد سال 1369 ستاد رسیدگی به امور آزادگان به تبادل اسرا پرداخت و با مساعدت و همراهی دیگر دستگاه‌ها، تبادل حدود 40 هزار آزاده را با همین تعداد اسیر عراقی انجام داد.

سیم‌های خاردار، میدان‌های مین و ارتفاعات صعب‌العبور در بانه و مریوان، دریاچه نمک، خرمشهر، آبادان، شلمچه، نفت شهر، جزایرمجنون، سه راه جفیر، نهر جاسم، سوسنگرد، دهلاویه، بستان، تنگه چزابه، مهران، دهلران و هویزه واژه‌های آشنایی هستند که زمانی بهترین و خالص‌ترین انسان‌ها با آنها زندگی می‌کردند.

آنها که فارغ از دنیا در جبهه‌های جنوب و غرب، در سنگرها، آرپی‌جی به دست و بی‌سیم بر دوش روی سیم‌های خاردار و میدان‌های مین لغزیدند، شهادت آرزویشان بود، جانبازی را می آموختند و طعم تلخ اسارت را تجربه کردند، با ایمان راسخ خود در برابر همه فشارها و شکنجه‌های جسمی و روحی دشمن پایداری کرده و روابط اجتماعی در اردوگاه را بر پایه اخلاق بنا نهاده و از آزار مزدوران بعثی، هراسی به دل راه ندادند.

آزادگان در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پیام آوران انقلاب بودند، غریبانه و مظلومانه در میان کینه‌توزی دشمنان و تلخ کامی دوران اسارت، صدای آزادی و استقلال وطن را سر دادند و در راه استقرار و تداوم نظام جمهوری اسلامی ایران تا پای جان ایستادند، این غیور مردان همان‌طور که در عرصه میدان جنگ دلیرانه از کیان خود دفاع کردند، در هنگامه اسارت نیز صبورانه مقاومت ورزیدند.

آنچه در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق بر اسیران سرفراز ایران گذشت و صبر و استقامت مظلومانه که مبتنی بر آموزه‌های اسلامی بود، جلوه عظیمی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در تثبیت ارزش‌های متعالی دینی و ملی در میان جوانان است و نمادی از درک و شعور ملتی به پا خاسته دربرابر تجاوز و استکبار همه دوران اسارت و لحظه لحظه آن، سرشار از خاطرات و هر کدام سند افتخار دوران دفاع مقدس است.

"رضا خبری" دبیر کمیته پذیرش و اسکان این همایش با بیان این که یکی از اردوگاه‌های آزادگان کشورمان، اردوگاه تکریت 11 بود، آن‌را اردوگاهی مخوف در دل کشور عراق و اردوگاهی که تا مدتها از دید سازمان‌های ناظر و صلیب سرخ دور بود، معرفی کرد.

وی افزود: اکنون پس از 25 سال که اسرای ایثارگر کشورمان به میهن بازگشته‌اند، آزادگان این اردوگاه سالانه در شهرهای مختلف کشور به دور هم جمع می‌شوند تا یادی از گذشته کنند و یزد نیز یکی از شهرهای برگزار کننده این همایش است.

خبری یادآور شد: اولین همایش از این دست در  سال 88 در اصفهان برگزار شد که با همکاری ستاد آزادگان سراسر کشور، آزدگان این اردوگاه شناسایی شدند و به مراسم دعوت شدند.

وی ادامه داد: برگزاری این همایش در سال‌های بعدی به ترتیب با میزبانی شهرهای مشهد، همدان، شیراز، رشت، دزفول و تهران، ادامه داشته و شهریور ماه امسال نیز یزد میزبان این همایش ارزشمند است.

دبیر کمیته پذیرش و اسکاه همایش خاطرنشان کرد: آزادگان اردوگاه تکریت 11، حدود یک‌هزار و 600 نفر بودند که 74 نفر از آنها متعلق به دیار دارالعباده یزد هستند که تا زمان آزادی 11 نفر از عزیزان جزو مفقودین جنگ تحمیلی بودند و تا زمان آزادی از آنها اطلاعی در دست نبوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: این 74 آزادگاه یزدی، دو عزیز همراه خود را به نام‌های "علی اصغر فاضل یزدی" و "علی اکبر تشکری" که فوت شده‌اند را از دست داده‌اند که در این همایش به صورت ویژه از خانواده آنها تقدیر خواهد شد.

به گفته‌ی وی، یزدی‌ها برای هماهنگی بهتر این همایش از ماه‌ها پیش جلساتی را به صورت هفتگی در منزل آزادگان و همچنین مسئولان استانی برگزار کرده‌اند و نهایتاً مقرر شد تا همایش تکریت 11 از دوم تا پنجم شهریور ماه در دانشگاه یزد برگزار شود.

خبری مدت برگزاری این همایش را سه روز خواند و گفت: علاوه بر برنامه‌های اصلی همایش از جمله خاطره‌گویی آزادگان، برنامه‌های دیگری مانند بازدید از اماکن گردشگری شهر یزد، نشست‌های خانوادگی آزادگان و تجدید میثاق با شهدا نیز در این همایش پیش‌بینی شده است.

این مسئول در پایان یادآور شد: تدابیر لازم جهت اسکان و پذیرش بیش از یک‌هزار و 200 نفر آزاده در این همایش انجام شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۲
نویسنده:سید حسین سالاری

نظرات  (۱)

با سلام همایش خوبی بود و یزدی سنگ تمام گذاشته بودند. شکی نیست که برگزاری این همایشها زحمات بسیاری دارد و با یک تشکر خالی نمی توان حق آن را ادا کرد. انشاء الله این همایشها ادامه پیدا کند از زحمات یزدی ها بینهایت تشکر می کنم بخصوص آقای سالاری دستتان درد نکند و اجرتان با خدا. لطفا پیام مرا به مسئولین برگزار کننده برسانید با تشکر
پاسخ:
با سلام به شما
تمام تلاش دوستان برای برگزاری همایش در بهترین سطح ممکن بود و امیدواریم به شما خوش گذشته باشد و خاطره ای ماندگار برای شما ساخته باشیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی