وبلاگ آزادگان تکریت یازده

آزادگان تکریت یازده

آمارنامه آزادگان سرافراز استان یزد

پنجشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۰۸ ق.ظ

به نقل از یزد فردا، استان یزد در دوران انقلاب پرشکوه اسلامی و دفاع، 767 آزاده تقدیم نهضت شکوهمند حضرت امام خمینی نموده است. از این مجموعه 15 آزاده از زندانیان سیاسی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، 13 نفر به دست گروهک های ضد انقلاب به اسارت گرفته شده بودند . در دوران اسارت، 9 نفر از رزمندگان به شهادترسیدند که جنازه مطهر آنان پس از بیست سال در تاریخ 20 / 5/ 1381 به وطن بازگردانده شد. 27 آزاده جانباز و بیمار، قبل از سال 69 آزاد شدند و بقیه آزادگان در سال 69 به وطن بازگشتند.

اولین آزاده استان مجمد صالح جدی (استاد تقی) بود که در تاریخ 30 / 6/ 59 به اسارت درآمد و در تاریخ 26 / 5/ 69 به وطن
بازگشت. آخرین آزاده استان هم آقای عبدالکریم فلاح یخدانی بود که در تاریخ 14 / 5/ 67 اسیر و در تاریخ 16 / 6/ 69 ازاد شد.
مسن ترین آزاده در هنگام اسارت مرحوم حاج حسن شکاری متولد 14 / 6/ 1313 بود که درتاریخ 23 / 12 / 63 یعنی در 50 سالگی به اسارت عراقی ها در آمدند و جوانترین آزاده آقای مجید دهقانی فیروزآبادی متولد 2/ 1/ 1348 میباشد که درتاریخ 21 / 11 / 61 یعنی در 13 سالگی به اسارت عراقی ها درآمد.
بالاترین آمار آزاده به خانواده ملانوری تعلق دارد که سه برادر به نامهای قدمعلی، جعفر و کاظم جزو آزادگان بودند و هفت خانواده در استان هستند که دو فرزندشان جزء آزادگان بودند. آقایان محمدرضا و عباس صدقی، علی و حسین حیدری، محمد و حسین کریم زاده، علی و غلامرضا ظاطری، علی و عبدالله طالبی، محمدرضا و محمدحسین صادقیان، محمد علی و حسین نیکوکاران.
سه خانواده ایثارگر در استان وجود دارد که دو شهید و یک آزاده تقدیم انقلاب کرده اند . برادر آزاده ماشالله فقیه که برادرنش عبدالرضا و محمد حسین در یک روز به شهادت رسیدند و با هم تشییع شدند.
برادر آزاده کاظم جوکار که برادرانش قنبر علی و کاظم نام داشتند. و برادر آزاده عباس همتی که برادران شهیدش رحمت الله و علی اکبر نام داشتند و تعداد زیادی از آزادگانی هستند که یک برادرشان به شهادت رسیده است .
حدود 80 نفر از آزادگان استان قبل از اسارت متأهل بودند . از جمع آزادگان 424 نفر بسیجی، 250 نفر ارتشی، 50 نفر پاسدار، 18 نفر نیروی انتظامی و 10 نفر مردم بومی ساکن مناطق مرزی بودند.
از مجموع آزادگان استان 40 نفر دارای دکتری تخصصی و پزشک عمومی، 30 نفر استاد دانشگاه، 53 نفر کارشناسی ارشد، 197 نفر لیسانس و بقیه تحصیلات کمتر از لیسانس دارند.
از زمان رهایی آزادگان از بند اسارتگاههای صدام تا کنون 10 نفر از آنان به خاطر عوارض ناشی از دوران اسارت به شهادت رسیدند و 17 نفر از آنها به رحمت حق پیوستند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۴
نویسنده:سید حسین سالاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی