وبلاگ آزادگان تکریت یازده

آزادگان تکریت یازده

در یازدهمین محفل خاطره پایداری از کتاب «سالار تکریت» خاطرات جانباز آزاده سیدحسین سالاری در یزد رونمایی شد.

به همت حوزه هنری استان واعضای  گروه مشورتی پیام آزادگان یزد، یازدهمین محفل خاطره پایداری با موضوع «خاطرات اسارت» شامگاه چهارم بهمن ‌با حضور جمعی از مسئولان، آزادگان، رزمندگان و راویان دفاع مقدس، هنرمندان و اقشار مختلف مردم در محل حوزه هنری یزد برگزار شد.


در یازدهمین محفل خاطره پایداری از کتاب «سالار تکریت» خاطرات جانباز آزاده سیدحسین سالاری در یزد رونمایی شد.

به همت موسسه پیام آزادگان یزد وحوزه هنری استان یازدهمین محفل خاطره پایداری با موضوع «خاطرات اسارت» شامگاه چهارم بهمن ‌با حضور جمعی از مسئولان، آزادگان، رزمندگان و راویان دفاع مقدس، هنرمندان و اقشار مختلف مردم در محل حوزه هنری یزد برگزار شد.

در این شب خاطره که سردار هدایتی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد، ریاحی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، رستگاری فرماندار مهریز، ملازینلی مدیر عامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد، کشفی مدیر منطقه دو شهرداری یزد، حوتی نژاد معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و کوچک‌زاده رئیس حوزه هنری وشورای مشورتی پیام آزادگان یزد حضور داشتند از کتاب «سالار تکریت» مجموعه خاطرات اسارت سیدحسین سالاری که به قلم مصطفی زمانی‌فر نوشته شده، رونمایی شد.

این کتاب به همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری یزد به تازگی توسط انتشارات سوره مهر در 288 صفحه منتشر شده و خاطرات 30 ماه اسارت این جانباز و آزاده یزدی‌ در اردوگاه 11 تکریت زمان صدام را روایت می‌کند.

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌های حوزه هنری در این محفل بر لزوم تعامل و هم‌افزایی بیشتر بین ادارات و نهادهای مرتبط در زمینه نشر آثار دفاع مقدس تأکید و بیان کرد: دوران دفاع مقدس سال‌های افتخار و سرافرازی ملت ایران است و هر برگی از آن از جمله وحدت، همت، ایثار و جانفشانی شهدا و رزمندگان برای مردم به ویژه جوانان جذاب، شیرین و دلنشین است.

محمد قاسمی‌پور با اشاره به این‌که مقاومت ما در دفاع مقدس زبانزد مردم دنیا است گفت: درس‌ها،زیست‌ها و تجربه‌های آن دوران برای امروز و فردا و تربیت فرزندان‌مان و همچنین برای ایمنی جسم و تعالی روح‌مان لازم و ضروری است.

وی افزود: فرهنگ دفاع مقدس و نشر آثار مرتبط باید در تمام شهرستان‌های استان یزد فراگیر شود زیرا همه مردان و زنان این شهرها در پشتیبانی جنگ و اعزام فرزندان خود به جبهه‌ها نقش مهمی داشتند.

این پژوهشگر با بیان این که در زمینه خاطرات زنان پشتیبان جنگ، همسران شهدا، مادران شهدا و به ویژه شهدای مفقودالاثر کمتر درس‌نامه مکتوب و تجربه‌های منتشر شده داریم، خاطر نشان کرد: یکی از چیزهایی که به تحقق این امر کمک می‌کند همنوایی، همدلی و نزدیکی مسئولان اجرایی استان است.

قاسمی‌پور ادامه داد: باید فرهنگ وحدت، همدلی و الفت خود را بیشتر نشان دهیم و برای ثبت خاطرات دفاع مقدس از نیروهای بومی همین استان به نحو مطلوب بهره گیریم.

وی با اشاره به ظرفیت حوزه هنری استان یزد در زمینه ثبت و ماندگاری خاطرات دفاع مقدس گفت: این مرکز ظرفیت نرم افزای خوبی در جذب نویسندگان و محققان دارد که می‌تواند به خلق آثار مانا و ماندگار در عرصه دفاع مقدس و ادبیات پایداری منجر شود.

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌های حوزه هنری اظهار داشت: در سینه آزادگان و رزمندگان دفاع مقدس و حتی بستگان آنها حرف‌ها و رازهایی نهفته است که خط به خط آن تجربه و درس زندگی است؛ این حرف‌ها و خاطرات باید ثبت، ضبط و گردآوری شود تا محفوظ بماند و بخش‌های امیدآفرین، انگیزه‌بخش و عبرت‌آموز آن در کوتاه‌ترین زمان منتشر شود و در دسترس عموم قرار گیرد.

قاسمی‌پور با اشاره به گذشت بیش از سی و هشت سال از آغاز جنگ تحمیلی تصریح کرد: تا دیر نشده باید نسبت به ثبت و ضبط رازها، جان‌مایه‌ها و خاطرات دفاع مقدس اقدام کنیم. باید دور هم باشیم و کمک کنیم تا این اتفاق بیفتد.

وی در همین رابطه افزود: به نظر من تا چند سال آینده بیشتر وقت نداریم زیرا یادگاران دفاع مقدس کم‌کم دارند پیر می‌شوند و خاطرات به فراموشی سپرده می‌شود.

این نویسنده بیان داشت: خاطرات آقای سالاری به همت یک جوان نسل دوم انقلاب ثبت و ضبط شده است. او وظیفه و نقشی که در دوران دفاع مقدس به علت کودکی نتوانسته ایفا کند را در دهه 90 انجام داده که جای قدردانی دارد.

وی ادامه داد: «سالار تکریت» اثری جذاب و فاخر است که جزئیات و دورنمای دقیقی از دوره کودکی و نوجوانی راوی تا دوران اسارت و بازگشت این آزاده سرافراز را ارائه می‌دهد.

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌های حوزه هنری بیان کرد: دفاع مقدس به طور عمده مبتنی بر همت مردم بود و افتخار و بخشی از تقدس آن نیز به خاطر مردمی بودن آن است؛ یعنی همه احساس تکلیف کردند و در صحنه دفاع از کشور حضور یافتند و راوی کتاب هم سربازی است که به حکم وظیفه در جبهه حضور می‌یابد، وظیفه خود را در اسارت به خوبی انجام می‌دهد و امروز هم به عنوان یک مدیر خادم، مردمی و زحمتکش به مردم و انقلاب خدمت می‌کند.

قاسمی‌پور با بیان این که در حوزه خلاقیت‌های رزمندگان استان یزد در دفاع مقدس کتاب کم داریم گفت: خاطرات اهل قنات این استان که در جنگ حضور یافتند و تجربه خود را برای حفر کانال در اختیار رزمندگان قرار دادند، می‌تواند دست‌مایه تولید اثر در این حوزه باشد.

وی افزود: استان یزد ظرفیت خوبی برای تولید و انتشار آثار ارزشمند در زمینه دفاع مقدس دارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و رزمندگان دفاع مقدس گفت: این عزیزان با ایثار و مقاومت از میهن اسلامی دفاع کردند و برکت حضور رزمندگان برای ما افتخار بزرگی است که نمونه بارز آن راوی کتاب «سالار تکریت» آقای سالاری؛ قائم مقام تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد است.

ریاحی، مستندسازی تاریخ دفاع مقدس و ثبت و انتشار خاطرات رزمندگان و آزادگان دفاع مقدس را کاری ارزشمند و ماندگار دانست و بیان داشت: وقتی «سالار تکریت» را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم همان طور که ما در داخل کشور در حال برنامه‌ریزی برای دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب بودیم، آزادگان سرافراز هم در بند اسارت همین فعالیت را با مشقت‌ها و سختی‌های فراوان انجام می‌دادند و امیدوارم امروز هم بتوانیم از تجربه‌های ارزنده این عزیزان در عرصه کار و تلاش بیشتر بهره‌مند شویم.

در ادامه سرهنگ مجتبی جعفری، آزاده و جانباز دفاع مقدس با بیان این که اسارت داستا‌ن‌های عجیب و عظیمی دارد و یک درد نگفته است خاطرنشان کرد: 42 هزار اسیر ایرانی در عراق هنوز 420 جلد کتاب ننوشته‌اند زیرا خیلی از آنها از یادآوری آن دوران زجر می‌کشند که چگونه آن را بیان کنند؟ چه کسی می‌تواند درد و رنج برخی از اسرا را بگوید؟ هیچ زبانی نمی‌تواند واقعیتی که در آنجا اتفاق افتاده را تصویر کند.

وی افزود: آقای سالاری با ثبت خاطراتش کار بسیار بزرگی انجام داد. باید این خاطرات را بگویند تا در تاریخ ماندگار شود.

این یادگار دفاع مقدس بیان کرد: امنتیت امروز این مرز و بوم مرهون مقاومت و مجاهدت شهدا و همین رزمندگان و آزادگانی است که در اردوگاه‌های صدام در غربت جان خود را نثار انقلاب کردند.

سرهنگ جعفری با اشاره به مهربانی و خوش‌رفتاری ایرانی‌ها با اسرای عراقی گفت: من به عنوان مورخ هیچ جای تاریخ ندیدم کشوری مانند ایران در زمان جنگ اعلام کند که خانواده اسرای عراقی اگر می‌توانند از کشورهای دیگر به ایران مسافرت و با اسیران خود دیدار کنند، این در حالی است که از میان 42 هزار اسیر ایرانی در عراق 32 هزار نفر مفقود الاثر بودند و عراق نام آنها را به عنوان اسیر به صلیب سرخ جهانی اعلام نکرده بود.

حسینی‌منش یکی دیگر از آزادگان دفاع مقدس نیز به بیان خاطراتی از دوران اسارت در اردوگاه 11 تکریت پرداخت و گفت: وقتی خاطرات اسارت را می‌خوانیم یا تعریف می‌‌کنیم همواره یاد آن دوران در ذهن ما مجسم می‌شود.

وی با بیان این که راوی کتاب «سالار تکریت» قطره‌ای از آن خاطره‌ها را در این اثر آورده بیان داشت: خیلی‌ها ممکن است بسیاری از مسائلی که در آن دوران رخ داده را باور نکنند ولی خود ما که در بطن ماجرا بودیم می‌دانیم چه اتفاقاتی در اسارت برای اسرای ایرانی افتاده است.

این آزاده افزود: با توجه به وضعیت جسمانی نامطلوب، شکنجه، مجروح بودن تعدادی از اسرا، نبود تجهیزات پزشکی و وسایل بهداشتی در اردوگاه‌های عراق، فقط لطف خدا بود که زنده ماندیم.

حسینی‌‌منش با بیان این که آزادگان با حفظ وحدت و انسجام، اقتدار خود را به دشمنان نشان دادند و دشمن نیز به رغم تمام تبلیغات خود نتوانست خللی در اتحاد و مقاومت آنان ایجاد کنند، خاطرنشان کرد: امیدوارم امروز هم با اتحاد و همدلی در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی تلاش کنیم و پاسدار خون شهدا باشیم.

دکتر زاع‌زاده ازاعضای گروه مشورت پیام آزادگان واز آزادگان یزدی دفاع مقدس هم با مرور و بازخوانی خاطرات آن دوران بیان داشت: هرچند من آن زمان محصل بودم ولی با توجه به این که دفاع از کشور در اولویت بود، در جبهه‌ها حضور یافتم.

وی ادامه داد: آزادگان تنها با مقاومت، پایداری و امید به خدا توانستند روحیه خود را حفظ کنند.

زارع‌زاده با بیان این که «سالار تکریت» نشانگر ایثار، مقاومت، مجاهدت، پایداری و عزت فرزندان ایران زمین در دوران اسارت در اردوگاه‌های مخوف رژیم صدام است گفت: امیدوارم همیشه ادامه دهنده راه شهدا باشیم و با صبر و بردباری این عزت و اقتدار را حفظ کنیم.

در ابتدای این محفل رئیس حوزه هنری یزد ضمن عرض خیرمقدم به شرکت‌کنندگان اظهار امیدواری کرد تداوم این گونه محافل به ثبت، ضبط و انتشار خاطرات ایثارگران، آزادگان و رزمندگان دفاع مقدس کمک کند.

در پایان این مراسم خانم دهقان همسر شهید امیر طهماسبی از شهدای دفاع مقدس به همراه خواهران راوی کتاب «سالار تکریت» از این اثر که به طور نمادین در پیراهن اسارت قرار داده شده بود، رونمایی کردند.





موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۱/۰۷
نویسنده:سید حسین سالاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی